25 Ağustos 2015 Salı

Karikatürist Erdoğan BAŞOL Ağabeyimizin Arşivi ve O.Yavuz İNAL duyarlılığı...


Merhaba Sevdakâr,


Ekte Gırgır, Çarşaf gibi  mizah dergilerinde yayımlanmış karikatürlerini gönderiyorum... ''Hayırdır, bunları nerden buldun?'' dersen,  hikâyesini özetleyeyim...
İstanbul'da bir karikatür etkinliğinde Raşit YAKALI abimiz;
 “Yavuzcum,  Erdoğan BAŞOL abimiz, Eminönü'ndeki dükkânını şu tarihe kadar boşaltıyor. Orada yıllarca gazetelerden, dergilerden topladığı karikatürler var. Onların heba olmamasını, bir karikatürcü arkadaşımızın değerlendirmesini istiyor. Ben de  Aziz YAVUZDOĞAN'ın dergi çıkardığını, orada bunları değerlendireceğini söyledim...''  Bu kez Erdoğan BAŞOL abimiz; Aziz  Eskişehir'e gitti, nasıl göndereceğim.?'' deyince, ben de senin bu konuyu çözeceğini söyledim..."

** 
E, emir bir ustadan olunca kırmak olmaz... Erdoğan abiye telefon edip, geleceğimi söyledim... Belirlenen tarihte Erdoğan abinin yanına  gittiğimde, önce bir çay içip sohbet ettik, sonra da yıllarca biriktirdiği ve her kişi için özel sayfaların hazırlandığı  kes  yapıştır tekniğiyle hazırlanmış bir yığın sayfa ile karşılaştım...   İçlerinde  mizah ile ilgili yazı örnekleri, aramızdan ayrılan karikatürist ağabeylerimiz için yazılan yazılar, ölüm ilanları v.b. birçok karikatür ile ilgili evrak vardı.
Erdoğan ağabey,  yıllarca karikatüristlerin karikatürlerini gazetelerden,
dergilerden  özenle kesip, özenle sayfa düzenlemesini yapmış... Hem Türk, hem de yabancı çizerlerin eserlerini biriktirmiş...   Yıllarca biriktirilen bu eserlerin oluşması için  harcanılan emek küçümsenecek şey değil...

Ne diyeyim.?.
 Erdoğan abinin, ellerine, karikatür seven yüreğine sağlık...
Tabii bu eserlerin  bir karikatür emekçisinin eline ulaşması beni çok mutlu edecek, ama bir karikatür tarihçisi de eminim çok faydalanırdı. Aklıma rahmetli Sezer ODABAŞIOĞLU
geldi.... Yıllarca Karikatürcülerin tamamını kapsayan bir antoloji yapmayı tasarlıyordu. Ömrü tamamlamaya yetmedi. Karikatürle bu kadar ilgimiz, bilgimiz olduğu halde; birçok karikatüristi, Sezer abimizin internetteki paylaşımları ile  tanımış veya tekrar hatırlamıştık...
E, dostum, bendeki hikâye bu kadar, ama biliyorum ki bu   karikatürlerin bazılarının hikâyesi devam edecek...
Tekrar görüşmek üzere, her şey gönlünce olsun sevgili Dostum...
Saygı ve sevgilerimle,


O. Yavuz İNAL
ileti: 24 Ağustos 2015 _16:36*İstanbul
Karikatürist Erdoğan BAŞOL ustamızın arşivinden... (O.Yavuz İNAL iletisi_24.08.2015)

___________________________________*0*_________________________________
===================================*0*=================================

Yukarıda yer alan ileti içeriğine  ilişkin olarak dün (23.08.2015) öğlen saatlerinde telefon etti sevgili Osman Yavuz İNAL...
Yavuz telefon konuşmasında;
Erdoğan BAŞOL ağabeyimizin arşivinde şahsıma ait ve -yıllar öncesinin olanaksızlıkları nedeniyle nerelerde yayımlandığını bile öğrenemediğim- bazı karikatürlerimin yer aldığını da belirtti.
Şu ya da bu nedenle de olsa, Erdoğan BAŞOL ağabeyimizin özel arşivinde naçizane çizimlerimizle yer aldığımızı öğrenmek, onur vericiydi.  Duygulandım / mutlu oldum. 

...ve şimdi Yavuz arkadaşım, Erdoğan ağabeyimizin arşivinde yer alan ve bana ait olan çalışmaları –o her zamanki duyarlılık ve inceliği ile- tarafıma göndereceğini belirtmekteydi.
Fakat bu kadarla yetinmek yerine, başka bir yol da tutmalıydık. Çünkü artık bu tür arşivlemelere meyil etmenin yok olduğu bir zaman dilimini yaşadığımız için, Erdoğan ağabeyin arşivine ilişkin bilgileri –kısa bir bilgiyle de olsa-  kayda girmenin iyi olacağını konuştuk Yavuz’la...
Buraya kaydedemiyeğim denli uzun bir konuşma geçti aramızda. (ve örneğin, ...rahmetli arkadaşımız Sezer ODABAŞIOĞLU’nun karikatür b
ağlamındaki gayretlerine de, büyük bir kadirşinaslıkla değindi Yavuz.) ...buraya not düşelim ki, Yener ÇAKMAK arkadaşımız da -yıllar önce- bu tür bir antoloji çalışması için girişimde bulunmuş ve yoğun bir çaba göstermişti. Kuşkusuz, Oğuz ARAL, Semih BALCIOĞLU ve Raşit YAKALI v.b. ustalarımızın öncü çalışmaları unutulamaz.
 “-Bakar mısın  sevgili Yavuz” dedim. “Tam da konumuza denk düştü. Şu anda okumakta olduğum  ŞAKA SATICILARI adlı bir yapıt var elimde. Çarşaf Dergisinin kuruluşunu anlatmakta... ve örneğin, Semih BALCIOĞLU ve Raşit YAKALI ustalardan da söz etmekte... Zahmetlerle ortaya çıkan bu eser, önemli bir kaynaktır nitekim. Kolay değil onca hacimli bir kitabı yazmak. Yazılanlarla tarihe not düşülmüştür. Fena mı? Bu kitap sayesinde biz şimdi Çarşaf Mizah Dergisi’ni yeniden konuşabiliyoruz. Aynı durum Erdoğan BAŞOL ağabeyimizin arşivi için de geçerlidir ve üç beş cümleyle kayda girmemiz çok çok yararlı olacaktır. Önemlidir çünkü... Sıradan bir şey değildir...”
Osman Yavuz’un;
“Şaka Satıcıları adlı kitap bende de mevcut... Karikatürist Ergin GÜLEN (ve Nurdoğan K. GÜLEN)’in yazdığı bir eser Şaka Satıcıları...” biçimindeki açıklaması o an bana oldukça sevimli geldi...
...
Erdoğan BAŞOL ağabeyimizin nasıl bir zahmet ve nice heyecanlarla hazırladığı karikatür arşivinin belgelenmesi / kayda girmesi; şüphe yok ki yararlı olacaktır, belki de bir karikatür araştırmacısının işine yarayacaktır günün birinde. Az şey değildir bu. Hiç olmazsa şu an için, bu, bizim görevimizdir. Böyle düşünelim. 


Müzelerde ve en korunaklı yerlerde geleceğe devredilmesi gereken bu arşive ilişkin üç beş cümle yazmasını rica ettim değerli Yavuz kardeşimden. 

Yavuz, daha fazlasını yapıp, –karikatürlerime ek olarak-  konuyu çok güzel bir biçimde özetleyen bir de e-mail iletmiş posta kutuma.
Sağ olsun.!.
Kendilerine sağlık ve iyilik dileyerek Erdoğan BAŞOL ve Raşit YAKALI ağabeylerimize; karikatür hayatımıza kattıkları emeklerinden ötürü, çok teşekkür ediyoruz.
Ve yürekten teşekkürler ediyorum Şair-Karikatürist Osman Yavuz İNAL arkadaşıma...

Sevdakâr ÇELİK
İzmir,24.08.2015

Hiç yorum yok: